Jumat, 31 Desember 2010

Cinta untuk si gila (1)


Begitukah caramu mencipta hati ?
kalap, beringas,kasar !
itukah rasa: memaksa !

Sekilas,-
aku adalah kau; pecinta, penakut,
padahal sayangku melebihi pengemis buta,
penyamun lugu dari taman menteng sekalipun.
Kau salah !

Adakah berbagi, bukan memberi.
kebahagiaan kubeli,tidak kuminta.
Alpa kemestian: hak mengembun,
bahagia  kering di bibir sumbing,
janji mencipta awan bengkak.
Kau tak mengerti juga; tak mau mengerti !

Sudahlah ! lupakan !
Adalah kebenaran di hatiku
akan cinta yang makin bergolak;
membara ! menyala ! membakar !
- mengembara ke malam-malam pucat,
membagi sepotong demi sepotong luka:
harga diri lacur, bendera robek, hati retak, dan 
kebenaran sekarat.

Aku tak peduli; aku cinta !aku suka !aku sayang ! aku edan !
Bukan benci, kau salah lagi.
- Cintaku ! abadi bersama kegilaanmu,
adalah aku cinta,kau gila; cinta gila !

Tidak ada komentar:

Posting Komentar